Câteva cuvinte despre activitatea psihologului
Psihologul cu drept de liberă practică este acea persoana care
a absolvit o instituţie de învăţământ superior cu diplomă de licenţă în
psihologie sau asimilată (absolvirea până în anul 1990 inclusiv, a unei
facultăţi de filosofie, filosofie – istorie sau din domeniul ştiinţelor
socio-umane; diplomele şi diplomele de licenţă eliberate de o instituţie
de învăţământ superior acreditată, începând cu anul 1991, pentru una din
specializările: psihosociologie, psihopedagogie specială şi psihologie,
în condiţiile dublei specializări) şi desfăşoară, potrivit atestărilor
dobândite, următoarele tipuri de activităţi:
a) studiul comportamentului uman şi al proceselor mentale;
b) investigarea şi recomandarea căilor de soluţionare a problemelor psihologice;
c) elaborarea şi aplicarea de teste pentru măsurarea inteligenţei, abilităţilor,
aptitudinilor şi a altor caracteristici umane;
d) testarea psihologică, prevenirea şi psihoterapia tulburărilor emoţionale
şi de personalitate, precum şi a fenomenelor de inadaptare la mediul social
şi profesional;
e) interpretarea datelor obţinute şi elaborarea recomandărilor pe care le
consideră necesare.
Drepturile şi obligaţiile psihologilor cu drept de liberă practică (extras
din legea 213/2004)
Drepturi:
a) să desfăşoare activităţile prevăzute la art. 5, în conformitate cu tipul
de atestat deţinut;
b) să obţină pentru serviciile prestate un onorariu sau salariu negociat
în mod liber cu beneficiarul.
Obligaţii:
a) să cunoască şi să respecte reglementările legale în vigoare referitoare
la exercitarea profesiei de psiholog cu drept de liberă practică;
b) să se conformeze şi să respecte Codul deontologic al profesiei de psiholog
cu drept de liberă practică;
c) să exercite dreptul de liberă practică în limitele stabilite prin tipul
de atestat deţinut;
d) să se preocupe de perfecţionarea calificării profesionale;
e) să îşi asume întreaga responsabilitate profesională faţă de beneficiar,
manifestând conştiinciozitate şi probitate profesională;
f) să servească interesele beneficiarului în acord cu interesul public şi
cu exigenţele profesionale.
*
Termeni utilizaţi în psihologie
1. Psihologia ca disciplină presupune o aplicare ştiinţifică a metodelor, cunoştinţelor
de psihologie, procedurilor şi structurărilor folosite de psihologii în orientarea
activităţii lor în relaţia cu societatea, cu membrii acesteiai a unora faţă
de alţii.
2. Psihologul reprezintă orice persoană care este membru, asociat, absolvent
afiliat, sau străin afiliat la CPR
3. Clientul reprezintă o persoană, un cuplu (ca relaţie), o familie sau grup
(inclusiv organizaţie sau comunitate) căruia i se oferă servicii psihologice
din partea unui psiholog. Clienţii, participanţii la cercetări, studenţii şi
orice alte persoane cu care psihologul vine în contact în timpul activităţii
sale profesionale sunt independenţi dacă în mod independent au stabilit un
contract ori şi-au dat consimţământul informat. Persoanele sunt parţial dependente
dacă decizia contractului sau a consimţământului informat este împărţită de
două sau mai multe părţi (ex. părinţi şi conducerea şcolii, muncitori şi conducerea
instituţiei, adult şi familia sa). Persoanele sunt considerate complet dependente
dacă acestea nu pot sau pot în foarte mică măsură să aleagă între a primi sau
nu un serviciu ori să participe la o activitate (ex. pacienţii care au fost
involuntar în supuşi unor intervenţii psihiatrice, copiii foarte mici implicaţi
în proiecte de cercetare).
4. Subiect reprezintă o persoană care participă la un proiect de cercetare
ştiinţifică, fie că face parte din grupul experimental, fie că are rol de martor.
5. Discriminarea reprezintă activitatea care prejudiciază ori promovează prejudecăţi
cu privire la persoane datorită culturii acestora, naţionalităţii, etniei,
culorii sau rasei, religiei, sexului sau orientării sexuale, statutului marital,
abilităţilor fizice sau intelectuale, vârstei, statutului socio-economic şi
oricăror alte preferinţe, caracteristici personale, condiţii sau statute.
6. Hărţuirea sexuală include una sau ambele situaţii:
(I) Utilizarea puterii ori autorităţii în încercarea de a forţa o persoană
să se angajeze sau să tolereze activităţi sexuale. Aici intră intimidarea sau
forţarea pentru noncomplianţă ori promisiunea unor compensaţii sau recompense
pentru complianţă.
(II) Angajarea în mod deliberat şi repetat în comentarii sexuale nesolicitate,
anecdote, gesturi sau atingeri dacă aceste comportamente sunt: ofensatorii
şi nu sunt bine primite, creează un mediu de lucru ostil ori intimidant ori
se aşteaptă să fie dăunător pentru client.
7. Relaţia multiplă. O relaţie se consideră a fi multiplă şi în cazul în care:
a. se exercită cel puţin două roluri profesionale în raporturile cu o persoană
b. exista o relaţie profesională cu o persoană şi cel puţin o altă relaţie
cu o altă persoană dar care este rudă sau cunoştinţă apropiată a celei dintâi.
c. există o cunoştinţă comună şi apropiată atât psihologului cât şi persoanei
care beneficiază de suportul psihologului.
Evitarea relaţiilor multiple se face în spiritul respectării principiilor prezentului
Cod, pentru păstrarea obiectivităţii, competenţei şi eficienţei activităţilor
desfăşurate de psihologi.
8. Exploatarea clientului - exploatarea necunoaşterii, a lipsei de experienţă
sau a stării de slăbiciune a persoanelor vulnerabile datorita stării psihice,
pentru a le determina să accepte servicii psihologice în condiţii prejudiciabile
pentru acestea.